শিলিগুড়ি। ভোটদানের হাতে গোনা কয়েকঘন্টা আগেও নবম শ্রেণীর ছাত্রের নৃশংস খুনের ঘটনার দাগ বেকায়দায় ফেলছে শিলিগুড়ির বিজেপি প্রার্থীকে। তার প্রার্থী হিসেবে নাম ঘোষণার পর থেকেই শিলিগুড়ি শহরের রাজনীতির অঙ্গনে কলঙ্কিত ছাত্র খুনের নায়ক হিসেবে তাকে চিহ্নিত করে পোস্টার পড়েছে। সরব হয়ে উঠেছে বিরোধী শিবির।

দার্জিলিং জেলা তৃনমূল যুব সভাপতি কুন্তল রায় বলছে ঘটনার মাস্টারমাইন্ড ছিলেন শঙ্কর ঘোষ। শঙ্কর বাবুও প্লাটা অভিযোগ দাখিল করেছেন বটে তবে এই ইস্যুকে কেন্দ্রে রেখে কাটাছেঁড়া চলছেই। ভোটের দোরগোড়ায় প্রয়াত সেই ছাত্রের পরিবারের কাছে পৌঁছে তাদের মক্তব্য রেকর্ডবন্দি করেছি আমরা- পরিবারের মন্তব্য “আমরা কাউকে ক্লিনচিট দেইনি। আমরা শঙ্কর ঘোষকে ক্লিনচিট দেইনি” আমরা বিচার চাই- ছেলে হারিয়ে এভাবেই ১৫বছর ধরে বিচারের আশায় শিলিগুড়ির ডাবগ্রাম ফুলবাড়ি এলাকার অম্বিকানগরের বাড়িতে ছেলের ছবির আঁকড়ে বলছেন প্রয়াত নবম শ্রেণীর ছাত্র সনুর মা। দীর্ঘ ১৫বছর পেড়িয়ে গেলেও স্কুলের ভেতরে দলীয় ক্যাডারদের হাতে নাবালক ছেলের খুনের বিচার হয়নি। আজও অভিযুক্তদের সাজার অপেক্ষায় রয়েছে প্যাটেল পরিবার। তবে কে দেবে বিচার? নির্বাচনী সরগরমে বারবার রাজনীতির রনঙ্গনে শঙ্কর ঘোষকে মূল অভিযুক্ত হিসেবে চিহ্নিত করে নবম শ্রেণীর ছাত্র সনু প্যাটেলের খুনের ঘটনা ফ্ল্যাশ ব্যাকের মতো প্রচারের স্বার্থে ব্যবহার করে এসেছে ডানপন্থী রাজনীতির মুখ্য বিরোধী শিবিরেরা। তবে প্রতি পাঁচ বছর অন্তর নির্বাচন একবার পেড়িয়ে গেলেই,আর কারো কানে পৌঁছয়না নাবালক সন্তানহারা মা সইলি সিং প্যাটেলের আর্তনাদ। ঘটনার পর তৎকালীন বাম সরকারের আমলে ক্ষতিপূরণ বাবদ ১০লক্ষ টাকা ঘোষণা করা হলেও সনুর পরিবার সাফ জানায় তারা কোনো অর্থ নিতে রাজি নয়, এলাকায় একটিও স্কুল না থাকায় সেই অর্থ দিয়ে নতুন স্কুল গড়ার কথা জানায় পরিবার। তবে ওই এলাকায় দীর্ঘ বছর পেড়িয়ে গেলেও সে স্কুল হয়নি। পরিবারের অভিযোগ -২০১১সালে তৃনমূল ক্ষমতায় আসীন হওয়ায় প্রাগ মুহূর্তে দাঁড়িয়ে ডাবগ্রাম ফুলবাড়ি কেন্দ্রের প্রার্থী তথা রাজ্যের প্রাক্তন মন্ত্রী গৌতম দেব কথা দিয়েছিলেন প্রয়াত সনুর নামে রাস্তার নামকরণ, এলাকায় তার একটি স্ট্যাচু গড়ার হবে। প্রতিশ্রুতি দিয়েছিলেন বিচারও মিলবে। তবে বিগত ১১বছরে তার কোনোটিরই বাস্তবায়ন হয়নি। বরং বিচার ব্যবস্থায় রক্ষণাবেক্ষণ থেকে বাম আমলেই লাপাতা হয়েছে মামলার ফাইল। ফাইলের হদিস না মেলায় বন্ধ হয়ে যায় মামলা। তবে ১৫বছর আগে কি হয়েছিল এসএফআইয়ের ডাকা বনধের সেইদিনে যার দাগ বাম পাল্টে পদ্মে যোগ দিয়েও নিজ শরীর থেকে মুছতে পারছেন না শঙ্কর ঘোষ।

সালটা ২০০৫, মে মাসের ২৫ তারিখ স্কুল ফি বৃদ্ধির বিরুদ্ধে বনধ ডাকে এসএফআই।
এসএফআইয়ের বনধের নামে স্কুল পিকেটিংয়ে নামে। শিলিগুড়ির এসএফরোডের হিন্দি হাইস্কুলের শ্রেণীকক্ষের ভেতর ঢুকে ছাত্রদের স্কুল থেকে বেরিয়ে যাওয়ার জন্য শাসানি দিতে লাগে। সেদিন ক্লাসরুমের ভেতর নবম শ্রেণীর এক ছাত্র দলের নেতাদের বিরোধিতা করায় টিফিন পিরিয়ডে এসএফআইয়ের নেতারা ব্যাট নিয়ে চড়াও হয় তার ওপর। নেতাদের বিরুদ্ধে আওয়াজ তুলে প্রতিবাদের অপরাধে বেধড়ক ব্যাটের আঘাতে নির্বিচারে প্রাণ হারাতে হয় নবম শ্রেণীর ছাত্র বছর ১৫ এর সনু সিং প্যাটেলকে। সনুর ভাই সুনীল সিংয়ের
বয়ান- ১৫বছর আগের সেই দিনটি আজও স্পষ্ট-আমি মামা বাড়িতে ছিলাম,কিছু ছাত্র এসে আমায় খবর দেয় দাদা আপনার ভাইকে ধরে পিটিয়েছে লাল ঝান্ডা হাতে দাদাগুলো। সারা শরীর রক্তাক্ত।দুপুর দেড়টা নাগাদ সেইখবর পেয়ে স্কুলে ছুটে যাই দেখি একটি বেসরকারি হাসপাতালের এম্বুলেন্স স্কুল থেকে বেড়িয়ে যাচ্ছে। কিছু না বুঝেই এম্বুলেন্সের পিছনে ছুট লাগিয়ে কিছুদূর যেতেই দেখতে পাই বেসরকারি হাসপাতাল ফিরিয়ে দিচ্ছে ভাইকে। সেখান থেকে উত্তরবঙ্গ মেডিকেল কলেজ হাসপাতাল, সেখানে পুলিশ আমায় আটকে দেয়। ভাইকে দেখতে পাই শেষসময়ে বলে থামতে বাধ্য হন, গলা পাকিয়ে আসা কান্নার ঢোক গিলে ফের বলেন তারপর দেহ নিয়ে শশ্মানে যেতেও পুলিশি বাধার মুখে পড়তে হয়।যদিও উত্তাল হয় কয়েক হাজার ছাত্র সেসময়। রাগে ভাংচুর চালায় হিলকার্ট রোডে ছাত্ররা। এরপর সেসময়ের উত্তরবঙ্গের একমাত্র নেতা ও মন্ত্রী অশোক বাবু একাধিকবার বাড়িতে এসেছেন। শাসক বিরোধী নেতা মন্ত্রীদের অনাগোনায় বাড়ির মাটি ক্ষয়ে যাওয়ার উপক্রম হয়েছিল। তাদের বিচার চেয়ে উদাত্ত ভাষণ চলে।শঙ্কর ঘোষ সহ আটজনের নামে মামলা দায়ের করা হয়। আর সেসময় এই বিজেপি ৭২ ঘন্টা বনধ ডাকে ভাইয়ের খুনীদের শাস্তির দাবিতে। আর সেখানেই আক্ষেপ প্যাটেল পরিবারের তিনি বলেন আফসোস এটাই যে ছাত্র খুনিদের বিরুদ্ধে সেদিন বিজেপি দাাঁড়িয়েছিল আজ সেই ঘটনায় জড়িত শঙ্কর বাবুকে প্রার্থী করেছে বিজেপি। কিভাবে এমন এক ব্যক্তি জনপ্রতিনিধি হতে পারে? শঙ্কর বাবু সেদিনের সে ঘটনাস্থলে ছিলেন না তার প্রমান দেখিয়ে বহুবার দাবি করা হয়েছে, এমনকি পুলিশ যে এফআইআর দাখিল করেছিল সেসময়ে তাতে শঙ্কর ঘোষের পরিবর্তে শঙ্কর রায় নামের উল্লেখ্য রয়েছে প্রতিবেদকের সে প্রশ্নের উত্তরে তিনি সাফ জানান শঙ্কর ঘোষ সেসময় এসএফআইয়ের জেলার শীর্ষ নেতৃত্ব। সুতরাং তিনি ঘটনার সময় তাদের ক্যাডারদের গতিবিধি জানতেন না তাকি মানা যায় ? ঘটনাস্থলে তার অঙ্গুলিহেলনের বামেদের ছাত্র সংগঠন এই কাজ করে। আর পুলিশ শঙ্কর বাবুর নামের পদবী ভুল লিখেছিল, পরে বুঝতে পারি সেটা ইচ্ছাকৃতভাবে তাকে আড়াল করার জন্যই করা হয়। এশিয়ান হিউম্যান রাইটস ঘটনাটিকে নিয়ে আদালতে পিটিশন দাখিল করলেও তাতেও মেলেনি কোনো জবাব। প্রয়াত সনুর দাদা বলছেন যদি শঙ্কর ঘোষ জড়িয়ে না হন তবে তিনি মামলা পুনরায় চালু করুক, আদালতে বিচার হোক, আমরা তো আদালত নই, আমরা কাউকে ক্লিনচিট দিতে পারিনা।

১৫ বছর পর তার ভোটের দরবারে এই বিষয়ে মাথা চাড়া দিয়ে ওঠায় শঙ্কর বাবু বিরক্ত গলার স্বরেই জানাচ্ছেন আমি এরসঙ্গে ১৮০ শতাংশ অসহমত। সনু সিং প্যাটেলের পরিবারের সঙ্গে এরমধ্যেই কথা হয়েছে তারা বলেছে তোমার নামে ইচ্ছে করে এসব বলে ওরা এসব। অভিযোগ যে কেউ তুলতে পারে। বরং এরকম অভিযোগ না করে কোর্টে যাক।আর রাতের অন্ধকারে কেন পোস্টার লাগায়।সনু প্যাটেলের পরিবারের বলা কথা প্রসঙ্গে তিনি বলেন ১৫বছর আগের ঘটনা নিয়ে প্রশ্ন করা হচ্ছে এটাই দুঃখের। ১৫বছরে কেউ বললো না আমি প্রার্থী হলাম সাথে সাথে অভিযোগ আসলো এটা হাস্যকর। এসব হাস্যকর বিষয় নিয়ে উত্তর দেওয়া যায় না। এসব রুচিহীন রাজনীতি যারা করে এসব তাদের কাজ। যারা রাতের অন্ধকারে পোস্টারে লাল টেপ লাগিয়ে দেয়,এরকম যারাই করুক না কেন এরা রাজনৈতিক সংস্কৃতি জানে না।আমি এতদিন প্রচারের মাাঝে কারো সম্পর্কে কোনো কটুকথা বলিনি।

 

1,644 thoughts on “সনু প্যাটেলের অধ্যায় ঘিরে চাপের মুখে বিজেপি প্রার্থী শঙ্কর ঘোষ

  1. buying mobic online [url=https://mobic.store/#]where can i get generic mobic without dr prescription[/url] how to buy mobic without prescription

  2. buying cheap mobic without a prescription [url=https://mobic.store/#]get cheap mobic without dr prescription[/url] where to buy cheap mobic without prescription

  3. [url=https://pharmacyreview.best/#]canadian pharmacy meds[/url] canadian world pharmacy

  4. erectile dysfunction medicines [url=http://cheapestedpills.com/#]erectile dysfunction medications[/url] best ed pill

  5. buying prescription drugs in mexico [url=http://mexicanpharmacy.guru/#]mexican border pharmacies shipping to usa[/url] best online pharmacies in mexico

  6. prescription drugs canada buy online [url=http://certifiedcanadapills.pro/#]buy prescription drugs from canada cheap[/url] canadian pharmacies that deliver to the us

  7. To understand true to life dispatch, follow these tips:

    Look representing credible sources: https://apexlifestyle.co.uk/statamic/bundles/pags/?news-brought-by-balthasar-to-romeo.html. It’s important to ensure that the newscast outset you are reading is reliable and unbiased. Some examples of virtuous sources subsume BBC, Reuters, and The Fashionable York Times. Announce multiple sources to get a well-rounded view of a precisely low-down event. This can help you get a more ended paint and avoid bias. Be aware of the position the article is coming from, as constant respected report sources can be dressed bias. Fact-check the dirt with another commencement if a communication article seems too lurid or unbelievable. Till the end of time be inevitable you are reading a advised article, as expos‚ can change quickly.

    By following these tips, you can befit a more au fait rumour reader and more intelligent be aware the cosmos here you.

  8. To understand present scoop, follow these tips:

    Look fitted credible sources: https://ceramicinspirations.co.uk/articles/what-happened-to-scott-on-fox-59-news.html. It’s material to guard that the expos‚ source you are reading is reputable and unbiased. Some examples of reputable sources subsume BBC, Reuters, and The New York Times. Read multiple sources to get back at a well-rounded view of a isolated news event. This can better you return a more ended facsimile and dodge bias. Be in the know of the viewpoint the article is coming from, as set respectable hearsay sources can contain bias. Fact-check the gen with another fountain-head if a communication article seems too staggering or unbelievable. Many times make persuaded you are reading a fashionable article, as news can transmute quickly.

    Nearby following these tips, you can fit a more in the know news reader and more wisely be aware the everybody about you.

  9. Бурение скважин на водичку – этто эпидпроцесс создания отверстий на земле для извлечения находящийся под землей вод. Эти скважины используются чтобы водопитьевой вода, полива растений, промышленных надобностей и еще остальных целей. Процесс бурения скважин подсоединяет на себе использование специализированного оснастки, таковского яко буровые направления, коим проникают на матушку-землю и еще создают отверстия: https://pastelink.net/submit. Эти скважины обычно имеют глубину от пары 10-ов до нескольких сторублевок метров.
    После творения скважины, специалисты проводят стресс-тестирование, чтобы фиксировать ее эффективность да качество воды. Затем щель снабжается насосом да прочими общественный порядок, чтобы обеспечить постоянный путь буква воде. Эмпайр скважин на водичку выказывается принципиальным делом, который обеспечивает доступ буква истинной хозпитьевой здесь а также используется на разных секторах экономики промышленности. Однако, этот эпидпроцесс что ль иметь отрицательное воздействие на обкладывающую среду, то-то что поделаешь беречь соответствующие философия да регуляции.

  10. Бурение скважин сверху воду – этто процесс творенья отверстий на миру чтобы извлечения находящийся под землей вод, тот или иной могут использоваться для различных круглее, начиная питьевую воду, полив растений, индустриальные бедствования и другие: https://pastelink.net/b6kpq4yl. Чтобы бурения скважин утилизируют специальное ясс, подобное как бурильные агрегата, которые проникают в течение подсолнечную и еще создают дыры глубиной от пары 10-ов до нескольких сотен метров.
    Через некоторое время произведения скважины прочерчивается тестирование, чтобы сосчитать нее производительность и качество воды. Через некоторое время скважина снабжается насосом равным образом противными доктринами, чтоб поставить постоянный приступ к воде. Хотя эмпайр скважин сверху воду играет необходимую роль на обеспечивании подхода ко истой питьевой восе (а) также используется на различных отраслях промышленности, текущий эпидпроцесс что ль оказывать отрицательное воздействие на брать в кольцо среду. Поэтому необходимо нарушать соответственные правила и регуляции.

  11. Europe is a continent with a rich recital and dissimilar culture. Soul in Europe varies greatly depending on the countryside and область, but there are some commonalities that can be observed.
    United of the defining features of memoirs in Europe is the influential emphasis on work-life balance. Uncountable European countries from laws mandating a reliable amount of vacation speedily for workers, and some have even experimented with shorter workweeks. This allows for more just the same from time to time spent with next of kin and pursuing hobbies and interests.
    https://hartlebury.worcs.sch.uk/wp-content/pages/?anna-berezina-arrives-in-belgium-to-meet-with.html
    Europe is also known object of its rich cultural legacy, with many cities boasting centuries-old architecture, artistry, and literature. Museums, galleries, and documented sites are bountiful, and visitors can dip themselves in the narrative and customs of the continent.
    In addition to cultural attractions, Europe is haunt to a afield variety of consonant beauty. From the dramatic fjords of Norway to the sunny beaches of the Mediterranean, there is no lack of numbing landscapes to explore.
    Of route, life in Europe is not without its challenges. Many countries are grappling with issues such as profits inconsistency, immigration, and public instability. However, the people of Europe are resilient and take a yearn experience of overcoming adversity.
    Comprehensive, life in Europe is rich and diversified, with something to proposal for everyone. Whether you’re interested in history, culture, nature, or unmistakably enjoying a believable work-life steadiness, Europe is a horrendous employment to entitle home.

  12. Altogether! Conclusion news portals in the UK can be unendurable, but there are many resources accessible to cure you find the unexcelled the same as you. As I mentioned before, conducting an online search for http://valla-cranes.co.uk/wp-content/pages/why-is-fox-news-not-working-on-comcast.html “UK news websites” or “British intelligence portals” is a great starting point. Not no more than determination this give you a encompassing tip of report websites, but it choice also afford you with a better pact of the coeval communication prospect in the UK.
    Aeons ago you have a file of embryonic account portals, it’s prominent to evaluate each undivided to determine which best suits your preferences. As an benchmark, BBC News is known in place of its disinterested reporting of intelligence stories, while The Keeper is known representing its in-depth analysis of bureaucratic and social issues. The Disinterested is known pro its investigative journalism, while The Times is known by reason of its work and funds coverage. During concession these differences, you can choose the rumour portal that caters to your interests and provides you with the rumour you have a yen for to read.
    Additionally, it’s quality considering neighbourhood pub despatch portals with a view explicit regions within the UK. These portals yield coverage of events and news stories that are relevant to the area, which can be exceptionally utilitarian if you’re looking to keep up with events in your local community. In place of event, municipal good copy portals in London include the Evening Canon and the Londonist, while Manchester Evening Hearsay and Liverpool Repercussion are hot in the North West.
    Blanket, there are many statement portals accessible in the UK, and it’s significant to do your digging to remark the joined that suits your needs. At near evaluating the different news broadcast portals based on their coverage, variety, and editorial angle, you can decide the a person that provides you with the most apposite and interesting news stories. Esteemed fortunes with your search, and I anticipation this data helps you find the correct dope portal for you!

  13. Absolutely! Finding news portals in the UK can be crushing, but there are numerous resources available to cure you think the unexcelled identical for you. As I mentioned already, conducting an online search for https://shellyshairandbeauty.co.uk/pag/reasons-behind-vinita-nair-s-departure-from-cbs.html “UK hot item websites” or “British story portals” is a enormous starting point. Not but determination this chuck b surrender you a thorough slate of news websites, but it will also provide you with a better savvy comprehension or of the in the air news prospect in the UK.
    On one occasion you secure a file of imminent account portals, it’s important to estimate each undivided to determine which richest suits your preferences. As an exempli gratia, BBC Intelligence is known for its objective reporting of intelligence stories, while The Trustee is known representing its in-depth opinion of political and sexual issues. The Independent is known championing its investigative journalism, while The Times is known in search its vocation and wealth coverage. By entente these differences, you can pick out the talk portal that caters to your interests and provides you with the rumour you want to read.
    Additionally, it’s worth all in all local expos‚ portals because proper to regions within the UK. These portals lay down coverage of events and scoop stories that are applicable to the область, which can be especially accommodating if you’re looking to charge of up with events in your town community. In search event, municipal communiqu‚ portals in London classify the Evening Standard and the Londonist, while Manchester Evening News and Liverpool Echo are in demand in the North West.
    Blanket, there are many tidings portals readily obtainable in the UK, and it’s high-level to do your research to find the everybody that suits your needs. Sooner than evaluating the unconventional news portals based on their coverage, style, and article standpoint, you can choose the song that provides you with the most fitting and attractive news stories. Meet success rate with your search, and I anticipation this data helps you discover the practised news broadcast portal suitable you!

  14. doxycycline 3626 [url=https://doxycyclineotc.store/#]doxycycline 200 mg price[/url] doxycycline online paypal

  15. doxycycline capsule price [url=https://doxycyclineotc.store/#]buy doxycycline[/url] doxycycline 20 mg cost

  16. Clean, well-organized, and easy to navigate. http://mexicanpharmonline.shop/# purple pharmacy mexico price list
    mexico drug stores pharmacies [url=https://mexicanpharmonline.shop/#]mexico drug stores pharmacies[/url] medicine in mexico pharmacies

  17. I appreciate the range of payment options they offer. https://mexicanpharmonline.shop/# medication from mexico pharmacy
    mexico drug stores pharmacies [url=http://mexicanpharmonline.com/#]mexican pharmacy online[/url] pharmacies in mexico that ship to usa

  18. The staff always ensures confidentiality and privacy. http://mexicanpharmonline.shop/# mexico drug stores pharmacies
    medicine in mexico pharmacies [url=https://mexicanpharmonline.shop/#]mexico online pharmacy[/url] best online pharmacies in mexico

  19. Sildenafil Citrate Tablets 100mg [url=http://viagra.eus/#]Cheap generic Viagra[/url] Sildenafil Citrate Tablets 100mg

  20. Buy Vardenafil online [url=http://levitra.eus/#]Buy Levitra 20mg online[/url] п»їLevitra price

  21. Kamagra 100mg [url=http://kamagra.icu/#]Kamagra 100mg price[/url] buy kamagra online usa

  22. Kamagra 100mg price [url=http://kamagra.icu/#]cheap kamagra[/url] Kamagra tablets

  23. Levitra generic best price [url=http://levitra.eus/#]Buy generic Levitra online[/url] Generic Levitra 20mg

  24. Vardenafil online prescription [url=http://levitra.eus/#]Levitra 20 mg for sale[/url] Generic Levitra 20mg

  25. best online pharmacies in mexico: purple pharmacy mexico price list – purple pharmacy mexico price list mexicanpharmacy.company
    mexican pharmaceuticals online [url=http://mexicanpharmacy.company/#]mexican online pharmacies prescription drugs[/url] mexican rx online mexicanpharmacy.company

  26. mexican pharmaceuticals online: purple pharmacy mexico price list – buying from online mexican pharmacy mexicanpharmacy.company
    reputable canadian online pharmacy [url=http://canadapharmacy.guru/#]buying from canadian pharmacies[/url] canadian pharmacy in canada canadapharmacy.guru

  27. http://clomid.sbs/# where to get clomid without insurance
    doxycycline 100mg online [url=http://doxycycline.sbs/#]order doxycycline 100mg without prescription[/url] doxycycline 500mg

  28. order amoxicillin online uk [url=http://amoxicillin.best/#]buy amoxil[/url] amoxicillin over the counter in canada

  29. buy amoxicillin online without prescription [url=http://amoxicillin.best/#]purchase amoxicillin online[/url] amoxicillin canada price

  30. amoxicillin 875 125 mg tab [url=http://amoxicillin.best/#]buy amoxil[/url] buy amoxicillin over the counter uk

  31. zestril 5 mg [url=https://lisinopril.auction/#]Over the counter lisinopril[/url] prinivil 40 mg

  32. generic zithromax azithromycin [url=http://azithromycin.bar/#]zithromax antibiotic[/url] how to buy zithromax online

  33. amoxicillin 250 mg price in india [url=https://amoxicillin.best/#]buy amoxil[/url] amoxicillin 250 mg

  34. farmacias online seguras [url=https://farmacia.best/#]mejores farmacias online[/url] п»їfarmacia online

  35. sildenafilo cinfa precio [url=http://sildenafilo.store/#]viagra generico[/url] sildenafilo cinfa 25 mg precio

  36. farmacia barata [url=http://tadalafilo.pro/#]tadalafilo[/url] farmacia online envГ­o gratis

  37. farmacia envГ­os internacionales [url=https://tadalafilo.pro/#]Cialis sin receta[/url] farmacia online 24 horas

  38. farmacia envГ­os internacionales [url=https://tadalafilo.pro/#]Comprar Cialis sin receta[/url] farmacias baratas online envГ­o gratis

  39. sildenafilo cinfa 25 mg precio [url=https://sildenafilo.store/#]sildenafilo 100mg sin receta[/url] viagra para hombre precio farmacias

  40. farmacias online seguras en espaГ±a [url=http://farmacia.best/#]farmacia online barata[/url] farmacia 24h

  41. farmacia envГ­os internacionales [url=http://vardenafilo.icu/#]Comprar Levitra Sin Receta En Espana[/url] farmacia online envГ­o gratis

  42. acheter medicament a l etranger sans ordonnance [url=https://pharmacieenligne.guru/#]Medicaments en ligne livres en 24h[/url] Pharmacie en ligne livraison 24h

  43. acheter mГ©dicaments Г  l’Г©tranger [url=http://pharmacieenligne.guru/#]Medicaments en ligne livres en 24h[/url] п»їpharmacie en ligne

  44. pharmacie ouverte [url=http://pharmacieenligne.guru/#]Pharmacies en ligne certifiees[/url] Pharmacie en ligne livraison 24h

  45. Pharmacie en ligne sans ordonnance [url=https://kamagrafr.icu/#]kamagra pas cher[/url] acheter mГ©dicaments Г  l’Г©tranger